16 آوریل 2024 - یک مطالعه ی جدید به رهبری موسسه مراقبت های بهداشتیHarvard Pilgrim  نشان داد که کمبود در بیان ژن فاکتور رشد شبه انسولین 1 (IGFBP1) توسط جفت و سطوح پایین IGFBP1 در گردش خون با مقاومت به انسولین در دوران بارداری - یک عامل خطر بالقوه برای ایجاد دیابت بارداری- مرتبط است.

این مطالعه با عنوان "سطوح IGFBP1 جفت در اوایل بارداری و خطر مقاومت به انسولین و دیابت بارداری" در نسخه 16 آوریل 2024 Nature Medicine منتشر شده است.

دیابت حاملگی که می‌تواند منجر به عوارض بارداری و زایمان شود، شایع‌ترین عارضه متابولیک بارداری است که از هر ۷بارداری ۱مورد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تحقیقات موجود نشان داده است که مقاومت بیش از حد به انسولین در بارداری منجر به دیابت بارداری می شود، اما دلایل دقیق این مقاومت نامشخص است.

نویسنده اصلی این مطالعه، دکتر ماری فرانس هیورت، دانشیار پزشکی جمعیت، از موسسه مراقبت های بهداشتیHarvard Pilgrim  در دانشکده پزشکی هاروارد، می گوید: "جفت - محرک اصلی تغییرات در فیزیولوژی انسولین در بارداری - احتمالا منبع اصلی هورمون های دخیل در ایجاد دیابت بارداری است. هدف ما کشف فاکتورهای جدید جفتی دخیل در دیابت بارداری با مطالعه تمام پروتئین های بیان شده در بافت جفت، در سرتاسر ژنوم انسان بود. ما فاکتور رشد شبه انسولین 1 جفتی (IGFBP1) را به عنوان یک عامل ترشحی جفتی شناسایی کردیم که احتمالاً در تنظیم قند خون در بارداری انسان نقش دارد."

این مطالعه بر اساس تحقیقات گسترده ی دکتر هیورت در مورد عوامل تعیین کننده دیابت بارداری با استفاده از ژنتیک و سایر رویکردهای omics، و تعامل آنها با شیوه زندگی و عوامل محیطی انجام شد. محققان توالی RNA ژنومی نمونه‌های لایه ی جفتی رو به‌ مادر یعنی کوریون را تعیین کردند، همچنین پروتئین‌های شناسایی‌شده در خون مادران در گروه‌های متعدد بارداری با زمینه‌های مختلف را اندازه‌گیری نمودند.

محققان 14 ژن را شناسایی کردند که سطح بیان RNA جفت آنها با مقاومت به انسولین مرتبط بود و قوی‌ترین ارتباط را با ژن IGFBP1 یافتند. با اندازه‌گیری سطح پروتئین IGFBP1 در گردش خون، آنها دریافتند که سطح IGFBP1 در طول بارداری افزایش می‌یابد و در افراد باردار در مقایسه با خارج از بارداری 5 برابر بیشتر می شود و استدلال کردند که جفت یکی از منابع اصلی تولید این پروتئین در دوران بارداری است.

نتایج همچنین نشان داد که سطوح پایین IGFBP1 در اوایل بارداری می‌تواند پیش‌بینی کند که چه کسی در اواخر سه ماهه دوم بارداری به دیابت بارداری مبتلا می‌شود. در نهایت، محققان دریافتند که مسیر سطوحIGFBP1  در طول بارداری در افرادی که به یک زیرگروه از دیابت بارداری مبتلا هستند که مشخصه ی آن مقاومت به انسولین است، متفاوت می باشد.

دکتر هیورت افزود: «شناسایی پروتئین جدیدی که مشخص‌کننده ی زیرشاخه‌ای از دیابت بارداری است، یک گام دیگر به سوی توسعه ی داروی دقیق برای دیابت بارداری است. این امکان وجود دارد که اندازه گیری IGFBP1 در سه ماهه اول بتواند به شناسایی افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری در اوایل بارداری کمک کند و به طور بالقوه پنجره ای برای پیشگیری ارائه دهد. ما امیدواریم که در آینده تحقیقاتی را انجام دهیم تا بررسی کنیم که آیا این پروتئین نقش علّی در تنظیم قند خون بارداری دارد یا خیر».

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-04-focuses-placenta-clues-gestational-diabetes.html